הרשמה לשנת הלימודים 22-23
תפתח בסוף מאי
בית ספר לתיאטרון רב תחומי בצפון הארץ!
מבית תיאטרון הקוקיה
הלימודים מתקיימים במרכז לאמנויות הבמה
בראש פינה, ובמרכז ליבה שבחוקוק.
אפשרות לשלושה ימים מלאים של לימודי תיאטרון רב תחומי ואפשרות לבחירה במסלולים מותאמים אישית בהרכבת קורסים.
אנו, חברי תיאטרון הקוקיה, יוצרים יחד למעלה מ- 18 שנים תיאטרון רב תחומי. תיאטרון עשיר ומגוון המושתת על מגוון תחומים: משחק, תיאטרון תנועה, תיאטרון חזותי, תיאטרון בובות וחפצים, מוזיקה, תיאטרון פיזי, ליצנות, כתיבה, בימוי ועיצוב לבמה.
אנו יוצרים תיאטרון המשלב בתוכו תחומים אלו ומגבש אותם לכדי שפה אמנותית אחת הבאה לתקשר עם כל קהל, לגעת, להזיז, להצחיק.
הלימודים מתאימים לאמנים בנשמתם או במקצועם, בעלי מוטיבציה גבוהה, בתחילת דרכם או בהמשכה, הבשלים ורוצים לצלול למסע אמנותי ולפגוש במה.
מסלול המקנה ארגז כלים בסיסי ליוצר הכולל תנועה, משחק, מוזיקה ועבודת חפצים לביטוי בימתי.
ימי ראשון 9:00-16:00 / 30 מפגשים* 6 שעות לימוד = 180 שעות לימוד שנתיות.
מתקיים בראש פינה
פירוט הקורסים והמנחים במסלול הליבה
מסלול תיאטרון בובות
מסלול המקנה ארגז כלים מקצועי בתחום הבובנאות, המסלול כולל שני קורסים:
1.קורס עיצוב ובניית בובת תיאטרון, מטרת הקורס היא שכול משתתף יצא עם בובה אשר עיצב ובנה במו ידיו.
2. קורס חומר-בובה-חפץ , מטרת הקורס לימוד הפעלת בובות וחפצים. כמו כן עבודה עם חומרים כהשראה. בסמסטר השני יצירת עבודה קבוצתית.
ימי שני 9:00-16:00 / 30 מפגשים * 6 שעות לימוד = סך 180 שעות לימוד שנתיות.
מתקיים בראש פינה
תכנית הלימודים 2021-22
קן הקוקיה - תכנית לימודים רב שנתית עשירה ומגוונת הבאה להכשיר אמנים ליצור במרחב היצירה המרתק של התיאטרון הרב תחומי.
התכנית מציעה שלושה ימי לימוד מלאים בשבוע, הכוללים קורסים ברמה גבוהה בתכנית עשירה ומגוונת, בדרך ליצירה בימתית אותנטית
מסלול רב תחומי- המסלול המלא
שלושה ימים מלאים הכוללים את מסלול הליבה, מסלול הבובנאות,
קורסי מספרי סיפורים, ליצנות ודיגיטל דאנס.
ימי ראשון, שני, ושלישי 9:00-16:00 / 30 מפגשים* 18 שעות לימוד = 540 שעות
מתקיים בראש פינה ובקיבוץ חוקוק
ניתן להרכיב תוכנית אישית בבחירת קורסים עצמאים:
יום שני 9:00-12:00 קורס חומר-בובה-חפץ עם שירלי פיטליק גולדשטיין בראש פינה
יום שני 13:00-16:00 קורס בניית בובת תיאטרון עם אורי גולדשטיין בראש פינה
יום שני 17:00-20:00 קורס ליצנות עם גילי עברי בקיבוץ חוקוק
יום שלישי 9:00-12:00 קורס דיגיטל דאנס עם לי אלוני בקיבוץ חוקוק
יום שלישי 13:00-16:00 קורס מספרי סיפורים עם אורי גולדשטיין בקיבוץ חוקוק
כל אחד מהקורסים כולל 30 מפגשים * 3 שעות לימוד = סך 90 שעות לימוד.
דיגיטל דאנס- יצירה תנועתית בוידיאו
שרון בורנשטיין
מנחה: לי אלוני
הקורס מציע תהליך ליווי ומחקר של יצירת חומרים תנועתיים דרך כלים של אימפרוביזציה בתנועה והתבוננות על יצירה אומנותית על מכלול מרכיביה.
כולל:
-פיתוח חומרים תנועתיים
-צילום התנועה בוידיאו
-עריכת וידיאו בתוכנות בסיסיות
-ניתוח משותף של היצירות בשלבי העריכה השונים
-צפייה במקורות השראה
-מפגש מעשיר עם מרצה חוץ בנושא צילום
-מפגשים משולבים עם המוזיקאי אסף לוינבוק ליצירת פסקול לעבודות הוידיאו.
צילום ועריכה של תנועה יכולים לשמש כתיעוד ויכולים גם לאפשר לנו ליצור את התנועה מחדש, וכמו במדיה הדיגיטלית מניחים מכלול מרכיבי יצירה חדשים בהם אנו כיוצרים בוחרים את נקודת המבט של הקהל שלנו, ליצור כראוגרפיות שאינן תלויות בהכרח ביכולת הפיזית שלנו.
בקורס יוצגו כלים ותוכנות בסיסיות לעריכה שמאפשרות ליוצרים ללא ניסיון דיגיטלי להתחיל לחקור עם המדיה הנל. תהליך הלמידה והתרגול הינו קבוצתי והעבודות הן אישיות לפי בחירה. בקורס זה ינתנו תרגילי מחקר, והמשתתפים ידרשו לעבודות בית אותן ננתח בזמן השיעור.
בקורס יבחנו כלי המחקר עימם יוכל כל משתתף להמשיך לחקור ולהעמיק ביצירה האישית שלו. התוצר בסוף קורס יהיה תלוי בהתקדמות האישית של כל משתתף ויתכנו גם עבודות קבוצתיות.
עוד על השיטה: https://www.leedigitaldance.com/
מספרי סיפורים
מנחה: אורי גולדשטיין
בקורס נעבוד על : אמנות הדיבור והסיפור. אמנות הכתיבה. נוכחות בימתית. הבעת רגשות בשפת גוף, הבעות פנים, עבודה קולית. שימוש בדימויים. שימוש באמצעים חזותיים. הופעה מול קהל.
למי זה מתאים? קורס מספרי סיפורים מיועד לכל מי שרוצה ללמוד לספר את הסיפור. אמני במה, אנשי חינוך, מרצים.... אפילו רקדנים, כי סיפור יכול להיות מסופר גם בלי מילים. הטריגר יכול להיות סיפור חיים אישי שרוצה להיות מסופר, או יצירה לבמה שרוצה להיוולד, או אדם בעל ידע רב הרוצה לעמוד מול קהל ולרתק.
הקורס יאפשר לכל משתתף למצוא את הכלי בו הוא רוצה להתבטא, את הקול הייחודי לו ואת המקום שלו על הבמה.
מיהו מספר הסיפורים (הסטורי טלר)? מספר הסיפורים הוא רב אמן. הוא תזמורת של איש אחד. הוא להקת השחקנים כולה, הוא גם התפאורה, וגם התאורה. הוא מעצב החלל והזמן. מספר הסיפורים הוא התיאטרון כולו. והרי המינימליזם הזה הוא אחד הדברים היפים באמנות. היכולת להגיש עולם ומלואו בקלילות, כלאחר יד. להציג את ההצגה הכי טובה בעיר, בתוך ראשו של הצופה.
מספר הסיפורים יכול לעמוד על הבמה לבדו, תוך שהוא עושה שימוש אך ורק במילותיו, בהבעות פניו, בנגינת קולו, בשפת גופו. בשתיקות שהוא מניח בין מילותיו..... או, שהוא יכול להשתמש בתלבושות, בחפצים, בבובות, במוזיקה..... כל האמצעים כשרים. החשוב הוא תמיד, הסיפור עצמו, והאופן בו בוחר המספר להגישו.
הבנת ובניית הנרטיב: מעבר לכל המראות היפים והחזקים, מעבר לכל הדרמות והצחוקים, אנחנו רוצים וצריכים להבין את הסיפור. אנחנו רוצים להתחבר אליו. להזדהות אתו. אנחנו זקוקים לחוות אותו במלואו. ומן העבר השני, כשאנו שם על הבמה, אין לנו זכות קיום אלא אם אנחנו מבינים לעומקו את הסיפור אותו אנחנו באים לספר. ולמרות חשיבות הדבר, אין זה מובן מאליו. זהו אתגר חמקמק ומתעתע.
בקורס נצא להתבונן, לגלות סיפורים בחיי היומיום. נעשה שימוש בחושים – הטעם והריח של הסיפור, פס הקול של הסיפור. נעשה פילאטיס לשרירי האותנטיות שלנו, נשמן אותם, נתרגל אותם, כי בלעדיהם נהיה אבודים על הבמה.
הגוף ככלי ביטוי מרכזי: נחזור שוב ושוב אל הגוף המביע שלנו, כן ההוא, שיש לו משום מה נטייה להירדם דווקא כשאנו זקוקים לו ביותר, ועל הדרך גם נעיר את הפה המדבר שלנו, האיבר המופלא הזה שלנו שבורא עולמות. ניתן לו את הכבוד הראוי.
בקורס נלמד להשתמש בכל רבדיה של נוכחותנו: הקול, הבעות הפנים, הרגשות, שפת הגוף. נלמד איך לצייר מציאות בדיבור, איך צוללים אל עומק השאלה הפשוטה לכאורה – מה הסיפור??? מה הוא הדבר אותו אנחנו באמת רוצים לספר???? ואיך נכון לבנות את הסיפור? איך לבנות ולפסל את הרגע המסופר, על כל רבדיו ושכבותיו? ואיך לנקות את כל המידע המיותר, גם אם הוא מקסים ומיוחד.
מספר הסיפורים נדרש לכישורים רבים. הוא הכותב, הוא העורך, הוא השחקן, הוא המעצב והוא הבמאי. הוא הקוסם האמיתי. הוא השאמן, המכשף. הוא מישיר מבט אל קהלו ומושך את כולם אתו, אחריו, אל תוך הקסם.
עם סיום השנה נעלה את הסיפורים שלנו על הבמה. נתחבר אל מקורות האומץ שלנו, ניצור ערב שכולו סיפורים ונופיע מול קהל.
אז קדימה, כל הנוסעים מתבקשים לעלות על המטוס...... אנחנו ממריאים!!!!
בניית בובות תיאטרון
הקורס הינו קורס תהליכי. הוא בא ללוות את הלומדים בכול שלבי התהליך של בניית בובת תיאטרון מורכבת והפעלתה. החל משלבי הגיית הדמות ותכנונה, דרך בניית הבובה ועיצובה ועד ללמידת הבובה, אופייה ודרכי הפעלתה.
בתחילת התהליך נכיר בובות שונות מחומרים שונים וסגנונות שונים. נצפה בקטעי תיאטרון בובות שונים ונתמלא בהשראה....
מלאים בהשראה ניגש למלאכת הבריאה. נמציא דמות. נגלה אותה. נבין איך היא נראית ונבין מעט את עולמה. ואז ניגש למלאכת הבנייה.....
נתמקד בשתי שיטות בניה- בובה בעלת גוף וראש מספוג, בעלת פה נפתח, ובובה בעלת ראש נוקשה, עשויה שכבות של נייר ודבק (פפיר משה). תוך כדי תהליך הבנייה נבין האם לבובה שלנו גוף מלא, או אולי רק חלק גוף עליון, האם היא עושה שימוש בחלקי גוף של המפעיל? או כול רעיון אחר.
נבין כיצד ליצור מפרקים בצורה נכונה. נלמד כיצד נכון ליצור עיניים. נעצב את לבוש הבובה. נלמד כיצד לצבוע אותה ולאפר אותה.
לבסוף, כשהבובה תהיה מוכנה, נלמד את החשוב מכול- כיצד להחיות אותה, כיצד להפעיל אותה. כיצד היא נושמת. כיצד היא מתבוננת. כיצד היא זזה. חושבת. מרגישה. משמיעה קול.
מטרת הקורס היא שכול משתתף יצא עם בובה אשר עיצב ובנה במו ידיו, ואף ידע להפיח בה רוח חיים.
חומר - בובה - חפץ
עבודת תיאטרון קבוצתית
מנחה: שירלי פיטליק גולדשטיין
נתחבר לעבודה מינמליסטית עם חומר / חפץ / בובה. נפיח בהם חיים. נעניק ערך סנטימנטלי, נוסטלגי, המשקף את העולם הרגשי של האמן היוצר. ונחקור את מערכת היחסים בין היוצר ובין הדומם כבבואת נפשו.
בסמסטר הראשון נחקור את שלושת התחומים. בסמסטר השני נתמקד בתחום אחד וניצור יחד בהנחייתי עבודה קבוצתית.
ח ו מ ר
החומר כהשראה ליוצר
חול, אדמה, מים, ענפים, קרטון, שקיות, עיתונים.
הכול כבר טמון בחומר: המרקם, התנועה, המשקל. ואנו היוצרים, צריכים להיות מספיק קשובים כדי לצקת בחומר את המשמעות, את הנשימה, את החיים, את הבריאה.
ח פ ץ
החפץ כשחקן בתיאטרון
חפצים ממלאים את חיינו. אנחנו מוקפים בהם. אנחנו משתמשים בהם כול הזמן. לכול חפץ ייעוד משלו. לכול חפץ צורה משלו, חומריות משלו. לכול חפץ אופי משלו.....
מה קורה כשהחפץ הדומם מתעורר לחיים. מתחיל לנשום בכוחות עצמו. לפקוח את עיניו ולהתבונן סביבו. מה קורה כשהוא פותח את פיו. איזה קול יוצא ממנו. איזה מין דברים הוא מדבר? איזה סיפור הוא רוצה לספר?
כיצד מתעורר שעון מעורר? כיצד הסמרטוט אומר לנו שהוא מרגיש מטונף, שסוחטים אותו. מה חושב השקע על התקע, מה עושות יחד חבורת סוכריות גומי ברגע שהן יוצאות מהשקית? האם מנורת שולחן יכולה לקרוא ספרים?? מה חושב על כך הספר, ואיך אפשר להשתיק אותו כשהוא מדבר, ומדבר, ומדבר.....
כאן הכול אפשרי, ואין סוף לרעיונות ולצחוק. כול מה שצריך כאן זה להסכים לשחק, לדמיין, לחשוב מחשבות מחוץ לקופסא, וליהנות.
ב ו ב ה
הפעלת בובות רכות ביתיות
כיצד נראה עולמה של הבובה דרך עיניה?
ממה בנוי הרצון של הבובה ואיך מבטאים אותו בצורה ברורה ומדויקת? מלאכת הפעלת הבובה הינה מורכבת מהמון פיסות חיים. עלינו לחקור זאת, לגלות זאת. לפרק את רצון הבובה למרכיביו הגולמיים הבאים לכדי ביטוי ברצף של תנועות, מבטים, נשימות, ואז לחברם יחדיו לכדי חיים שלמים, משכנעים, פורצים ומפתיעים.
לכל בובה יש את הסיפור שלה, את העולם שלה.
עלינו להתבונן בשקט ולאפשר לה לגלות את סודותיה.
שירלי: "אני יוצרת תיאטרון חזותי רב תחומי. עוסקת במשחק, בובנאות, ליצנות רפואית, תנועה ובימוי. אוהבת לשלב בעבודותיי תיאטרון תנועה, עבודה קולית, עבודה עם חומר, חפצים ובובות. מבין עבודותיי המרכזיות: ילד בוץ. משיכתי הגדולה היא ליצור תיאטרון המתאים לכל גיל. הפונה לילד הפנימי הטמון בתוכנו. אני אוהבת ליצור תיאטרון מינימליסטי - עשיר. היוצר יש מאין ואינו משאיר את הקהל אדיש. ובעיקר נמשכת לצד המרפא בתיאטרון"
ליצנות
מנחה: גילי עברי
הליצן הוא מישהו שרואה\מבין\מתייחס אל העולם בצורה שונה משאר בני האדם. הוא לא כבול בשום מוסכמה ולכן מתייחס לעולם סביבו כמו אל מגרש משחקים של ילד, הוא יוצק משמעות לדברים סביבו כראות עיניו, ומשחק איתם.
הוא לא שופט שום סיטואציה או את עצמו בכלים המקובלים עלינו, ולכן הוא חופשי להתייחס לכל דבר בכל דרך הנראית לו. ובכל זאת משהו מנחה אותו מוביל אותו. המשהו הזה הוא העולם הרגשי שלו. הליצן תמיד יודע מה הוא מרגיש לכל הסובב אותו ודרך זה הוא יוצר מגע, מתייחס, מפתח מערכת יחסים.
בקורס ניגע בכמה מישורים:
-גילוי הליצן האישי
-הזיהוי הרגשי של הליצן כלפי הסובב אותו:
מה הרגש שעולה, איך לזהות אותו, איך לבחור את הרגש המנחה
-איך לגדול, להתרחב בתוך הסיפור הרגשי אותו מצאנו
-איך לבטא החוצה את אותו עולם רגשי שיגיע לסובבים אותנו
מעבדת תיאטרון
בהנחיית: גילי עברי ואילת שדמון
קבוצת מחקר תיאטרלי למתקדמים.
דרך עבודה אישית וקבוצתית, נצלול אל עולמו הרגשי של השחקן ואל מקורות היצירה האישיים שלנו.
מתוך החומרים שיעלו, ניצור מופע בסוף השנה.
מספר המקומות מוגבל ומותנה בהתאמה ובראיון אישי.
תיאטרון רב תחומי
מה זה תיאטרון רב תחומי?
תיאטרון רב תחומי הוא הדופק הפועם של היצירה העכשווית. הוא יוצא ממחוזות התיאטרון הקלאסי בו 3 קירות שחורים והקהל הוא הקיר הרביעי, בו שחקן מגיש את טקסט על במה לצד תפאורה ותאורה,
אך מאתגר את גבולות התיאטרון ומשלב בו תחומי אמנויות נוספים - וידאו ארט, מחול, אמנות פלסטית ועוד.
התיאטרון העכשווי לא קופא על שמריו. הוא מבקש לבחון את היחסים שלו לא רק עם עצמו אלא גם עם הקהל; הוא מבקש לקחת את הקהל לחוויית תיאטרון חדשה בה ההגדרות והגבולות יכולים להטשטש.
התיאטרון הרב תחומי מציע זווית ראיה רחבה של עולם הבמה ומזמין את החוויה התיאטרונית לקרות בכל מקום ובכל זמן, תוך חיכוך תמידי, שואל שאלות עם החיים עצמם.
בית הספר לתיאטרון רב תחומי קן הקוקיה פועל כרגע בשני מסלולים - המסלול לתיאטרון פיזי, המשלב לימודי אימפרוביזציה בתנועה וליצנות לצד שיעורי הליבה.
והמסלול לתיאטרון בובות, המשלב לימודי בובנאות - בניית בובת תיאטרון והפעלת בובות וחפצים, לצד שיעורי הליבה.
חזון בית הספר קן הקוקיה - לפתח מסלולי לימוד חדשים המשלבים תחומי אמנויות במה נוספים. ריבוי מסלולים אלו יאפשר לתלמידים להעשיר את תחומי כישורי הבמה שלהם מחד, ומאידך יוכל כל תלמיד לדייק את תחום ההתמקצעות ולהעמיק בתחום זה ע"י בחירת המסלול המתאים עבורו/ה.